zondag 1 oktober 2006

30.09.2006 : TT Beveren Leie

Dit weekend weer eens alleen de zaterdag den toer op met den bike. De rest van het weekend was gereserveerd voor het gezin. Toen ik eens een versterking voor mijn camelbak ging halen in AS Adventure had ik immers een cadeaubon gewonnen voor een Wellnesssweekend. Deze gingen we dit weekend spenderen aan een nachtje in een **** hotel te Brussel... effen verwend worden dus met de sauna, het turks stoombad, jacuzzi,...
Ik kon er dus echt wel tegenaan gaan om te biken en daarna lekker relaxen...

Samen met Bram, mijn collega, afgesproken om de tocht in Beveren Leie te doen. De 60 km werd het dan natuurlijk... We wisten echt niet wat het ons ging brengen, maar ja, we zouden het wel zien.
Om 8u afgesproken ter plaatse. Toen ik toekwam stond Grote Plateau al te wachten. Een forumtrein zou ook weer hier op gang getrokken worden. Nadat ik mijn auto echt pal voor de ingang kon parkeren, ging ik mij inschrijven. De geur van bier en sigaretten kwam nog uit de tent van de vorige nacht. Blijkbaar een zware fuif geweest en aan Malfieboy te zien was dat ook zo...
Soit, Bram was er en daar gingen we dan. Eerst was het wat draaien en keren om Beveren Leie en Deerlijk buiten te geraken. We gingen dan richting de Gavers om ze al redelijk rap weer buiten te rijden. Het ging dan via heel wat krieren en paadjes richting Otegem.
De laag staande zon voelde soms heel ambetant aan. Vooral als je in een langdwegel reed en de mais zo iets hoger stond, was het precies alsof je een stroboscoop aan je fiets hangen had. Was precies om slecht te worden. Vele stukken uit het eerst deel van de rit had ik al gedaan in andere ritten, maar meestal in omgekeerde richting... Hier al redelijk wat leuke stukken gedaan.

Bram en ik waren iets vroeger gestart dan de forumtrein, maar tegen de bevoorrading hadden ze ons bijgehaald. Samen met hen dan tot aan de bevoorrading gereden. Ondertussen reden we met een hele trein samen, met hier en daar wel wat plaats tussen de wagonnetjes...

Na de bevoorrading ging het richting Tiegem. Samen met Scubaluc begonnen we aan dit tweede deel. Via stapsteentjes, langwegels en krieren kwamen we terecht in centrum Tiegem om dan de oversteek te maken richting Tiegemberg. Langzamerhand kwam de enigste bult van de dag dichter en we zaten toen al aan een 35 tal kilometer.
Via de achterkant reden we Tiegemberg op... We daalden af via het gekende paadje dat uitkomt aan restaurant "Den Boskant" om dan weer omhoog te rijden richting berg.... Eenmaal op de straat richiting Vossenhol, was het direct weer links een krierke binnen om efkes de strafste klim van de dag te hebben... Was wel maar een kleine 30 meter..

Daarna daalden we af naar de gekende boomgaard, die we in omgekeerde richting namen... Ik doe hem toch liever anders... De snelheid in de "normale" richting is leuker... Na de boomgaard was het weer efkes klimmen tot aan het paadje dat uitkomt op de Tsjampenstraat om dan direct weer links te gaan op het bekende krierke (allemaal Blosoparcours, maar desondanks wreed leuk). Daarna was het dan weer afdraaien richting Tsjampenstraat om door te klimmen via de glasschilder tot aan de Schernaai.
Dan weer naar afdalen via een krier naar de Tsjampenstraat en dan de Pastoor Verrieststraat kruisen om in Ingooigem nog enkele lussen te maken. Die brachten ons uiteindelijk weer richting Otegem via het paadje dat uitkomt aan de kerk. Hier kregen we de tweede maal een bevoorrading.

Na de bevoorrading zou het enkel nog afdalen zijn richting Beveren Leie. We naderden meer en meer het Banoutbos, waar ik veel van verwachtte na enkele toertochten via dit bos gedaan te hebben. Jammergenoeg reden we er gewoon langs en niet erdoor... Hier bleek er ook iemand de bordjes gewisseld te hebben! Een pijltje stond gewoon in de andere richting gedraaid. Samen met mijn opmerkzame compagnon van de dag, wisten we ons richting terug te vinden. We gingen dan ook het pijltje dat verkeerd stond, weer juist zetten. Kwestie van de bikers achter ons de juist weg te laten volgen.

Iets verder een stukske langs de vaart gehad... Na een steil stukske omhoog vanuit zo goed als stilstand... Beet in de benen bij Bram blijkbaar...
Na een stuk op den tarmac, ging het dan via een stukje berm steil naar beneden... Ik zal het geweten hebben... Nadat een vriendelijk biker mij liet passeren, kon ik de afdaling nemen, maar ik ging onherroepelijk tegen de vlakte... Blijkbaar was er daar een put, maar die leek gecamoufleerd met spar-afval... met alle gevolgen van dien. Ik hing achter mijn zadel, mijn voorwiel bleef steken, ik viel achteruit en deed mij wel pijn aan mijn rechterknie... Heb er nog altijd last van...
Na deze ontgoocheling moest het beste stuk blijkbaar nog komen... We gingen nogmaal naar de Gavers en hier kregen we een magnifiek stuk voor de wielen geschoven. Het crossparcourke dat wel heel leuk was. Nog niet veel meegemaakt in toertochten... Draaien, keren, bubbelkes, langs het voetbalterrein,... schitterend. Zoals Bram zei: "Leuk als je nog fris bent, doodgaan als je niet zo fris meer bent..." Wij zaten beiden nog goed, ik had enkel wat pijn aan mijn rechterknie...

Daarna was het afzakken naar den arrivée... Bij het afstappen van de bike bleek mijn been meer pijn te doen bij het stappen dan bij het biken... Tja, het moest er eens van komen zei Helena later...
Aan de bar nog de forumgang gezien en ook nen gebuur van hier enkele honderden meters verder... Ook leuk om te zien dat het een biker is, we moeten ongetwijfeld eens afspreken...
Volgende week staat Heester op het programma zaterdag... Een mede-steenbakker zit daar in de organisatie en we mogen daar dus niet ontbreken...

door Nick
www.valcke-vanraes.be

0 reacties: