dinsdag 29 mei 2007

18.05.2007 : La Transvillage Gedinne

Aangezien er met het Hemelvaart weekend terug een weekendje Ardennen met de schoonfamilie op het programma stond in Gedinne ging de bike natuurlijk mee.

Vorige ervaringen daar waren zeer goed meegevallen, en aangezien neefje ‘Berre junior’ er ook terug bij was met z’n nieuwe mountainbike nb, mochten we deze uitgelezen kans niet aan onze neus laten voorbijgaan.

Gezien onze ‘Junior’ al wat ouder is geworden ( 14 ) en wat meer ervaring heeft konden we ons deze keer aan een langere tocht wagen ! We zouden kiezen voor de ‘Transvillage’, goed voor 70Km met start dus vanuit ‘ Gedinne-vakantiehuis ‘.

De Transvillage spreekt voor zichzelf : de tocht doet bijna alle dorjes in de wijde omgeving van Gedinne aan en kon dus op alle momenten ingekort worden. We zouden zien hoelang we het zouden uithouden !

Vrijdag om 7.45U vetrokken we vanuit ons huis afdalend naar Gedinne centrum, alwaar we, nabij de kerk de blauwe pijlen terugvonden die we gans onze tocht zouden moeten volgen.

We verlaten Gedinne licht stijgend om na ong. 1.5Km een eerste off-road klim voorgeschoteld te krijgen die wat later terug asfalt wordt. Daarnaa komt een eerste hoogtepunt van de tocht : we draaien rechts af, en gaan direkt een technische singletrack in, dwars door een donker bos.
We duiken naar beneden en we zijn pas uit het bos als we door een wed biken : dwars door de ‘ruisseau de Fontenelle’ , prachtig !!!

Terug klimmend ( off- road ) bereiken we Louette – St – Denis. Zo gaan we op zoek naar het volgende dorpje : Houdremont. Na weeral enkele Km mooi off-road komen we in het slapende dorpje aan, enkel wat boeren zijn aan de slag.

Na Houdremont wijken we even af van de blauwe route omdat we het stuk door het trouwens prachtige ‘bois côrai’ vorige keer al gedaan hebben. We opteren om even de gele route te volgen langs de ‘Ferme Longchamps’.

We komen terecht in een echt desolaat landschap, we biken op een hoogvlakte met rondom ons de uitgestrekte wouden van Gedinne : hier waan je je alleen op de wereld !
Wat verder komt de ‘Ferme Longschamps in zicht : een enorme boerderij met ook heel wat beesten ! We draaien weg van de boerderij en duiken dan het woud in en er pas een 8-tal km later weer uit te komen !!!

Zo klimmen we door prachtige bossen naar te ‘Tour du Millernaire’, het hoogste punt van onze tocht, gelegen op 503meter boven de zeespiegel !
Dan biken we in volle vaart naar het dorpje Willerzie dat we al even vlug verlaten om ons weer in de bossen te crossen !

Het stuk tussen Willerzie en Bourseigne-Neuve is wellicht het mooiste wat de tocht te bieden heeft. Het zijn schitterende Km’s : eerst biken we langs een zijriviertje van de ‘Hulle’ over schuinliggende gladde boomwortels, lekker technisch, en bij ‘prés à l’eau’ zien we een jong hert vlak voor onze neus wegrennen!

Na het dwarsen van de N952 bij de ‘Pont Collin’ wordt het pad nog ruiger, en zien we rechts van ons enorme rotsformaties en links van ons horen we de ‘Hulle’ kletteren ! Wat kan de natuur toch prachtig indrukwekkend zijn ! Maar lang zouden we niet meer genieten, alhoewel.

Na enkele Km’s draaien we bijna haaks naar rechts af en moeten meteen op de kleinste versnelling terugschakelen. We krijgen een lange en mooie klim voorgeschoteld, in het begin zeker niet gemakkelijk, stijgingspercentage van 15 à 17% over natte rotsen, geleidelijk overgaand in een breder bospad maar nog steeds stijgend. We zijn pas boven als we het mooie en vredige dorpje Bouseigne-Neuve bereikt hebben.

Nu volgt een machtig lange afdaling : na het verlaten van het dorpje gaat het steeds steiler naar beneden, we nemen enkele haarspeldbochten en plots moeten we rechts afslaan naar een prachtig bospad : we dalen via enkele spectaculaire bochten off-road af naar de Houille. We dalen steeds verder af langs die rivier en bij ‘ Pichelotte’ steken hem over ( met brugje ).

Aan de andere kant van de Houille biken we verder op een breed licht stijgend bospad dat ons naar het volgende dorpje in onze ‘Transvillage’ brengt : nl Vencimont, bij vele mensen bekend van het vakantiedorp aldaar. Bij de brug over de Houille pauseren we even ( waar een 3-tal bikers ons pad kruisen ) , we hebben reeds 45Km op de teller en m’n jonge kompaan begint het moeilijk te krijgen : hier ondervind hij aan den lijve dat 50Km biken in de Ardennen niet te vergelijken is met een TT in Wevelgem !!!

We beslissen om in het volgende dorp Rienne via de weg terug naar Gedinne te rijden, maar eerst wacht ons nog een mooie afsluiter ! We moeten nog bijna 200hoogtemeters overwinnen om in Rienne te geraken ! De eerste Km is de steilste en ook het meest technische stuk van de klim. We draaien en keren steil naar boven, terug 15 à 17 % .

Wat verder biken via een schitterende lange singletrack ( door loofbos ) voortdurend licht stijgend door het ‘Bois de Sart Custinne’ naar Rienne. Op dit stuk moet mijn jonge compagnon werkelijk op z’n tanden bijten, maar toch haalde hij het !!
Eenmaal in Rienne aangekomen reden we dus via de weg naar Gedinne terug en kwamen we met 57Km op de teller terug aan in ons vakantiehuis !!

Cijfertjes : 57Km à 15.9 avs met bijna 800hoogtemeters, max klim : 17%

Conclusie : de streek rond Gedinne is gewoon prachtig om te biken en de bepijling was nagenoeg perfect, als je dan nog de kaart bij de hand hebt, kan je bijna niet misrijden !! Mijne compagnon ( en ikzelf ook natuurlijk ) hebben ons weer eens goed geamuseerd ( en ook afgezien).