maandag 19 maart 2007

11.03.2007 : TT Rekkem

Vandaag met een weinig steenbakkers, slechts 3, op baan geweest in Rekkem. Rudy en Pascal spraken af om de 80 km te rijden. Ik zag dat niet echt zitten en zou liever een kortere afstand doen met een andere steenbakker... Niemand bereid gevonden en dan maar samen op weg met Pascal en Rudy. Om 7u30 ginder ter plaatse afgesproken en ik kan je verzekeren dat is vroeg op een zondag...

We zouden zien hoe we het er vanaf zouden brengen hé... Tja, de benen zouden het moeten uitwijzen. De vettigheid van deze plakkende en zuigende ondergrond zou grotendeels bepalen hoever ik zou geraken. Mijne fysiek was bij mijn weten nog niet direct van het niveau om na het weer van de laatste weken zo'n lange afstand te doen...

Ik wist van vorig jaar dat dit een tochje was dat zeker niet te onderschatten was... Vooral het stukje langs de leie lag er vorig jaar verschrikkelijk slecht bij... We zouden wel zien hé...

De eerste tien kilometer waren opwarmerkes voor wat zou volgen... We startten samen met hanzi, Black Knight en Katrien... Hanzi en Black Knight startten nogal redelijk vlug voor ons. We lieten ze wijselijk rijden... De eerste modderige stroken dienden zich al aan... Kijk maar naar de foto's op Flandrien! Dat was al de moeite! We waren al goed nat van in het begin. Het werd ook duidelijk dat het niet plat zou zijn... Goed doseren zou echt wel de boodschap zijn. Ook de kledij werd voor mij een belangrijke keuze! Niet te warm, maar ook niet te fris. Ik heb lang getwijfeld of ik de windtex zou aantrekken of niet. Uiteindelijk niet gedaan en gekozen voor de armstukken en ik was content... In het begin redelijk koud, maar dat zou nogal vlug veranderen...

Na de smerigheid na het Kraaiveld ter hoogte van Lauwe, ging het dan richting de Leie. Na een tienteal kilometer kwamen we aan de Leie... Daar twijfelde ik wel effen welke richting ik zou uitgaan... De Leie erbij nemen en 8 km erbij ofwel zonder de Leie... Uiteindelijk konden Rudy en Pascal mij overtuigen om mee te gaan... Het eerste deel was bijna uitsluitend verhard, behalve het stukje bos... Daarna richting brug, de brug over en terugkeren via het stuk offroad... Een kleine 6 km spoor zoeken, van links naar rechts,... Het was heel goed berijdbaar! Schitterend gewoonweg! We amuseerden ons rot... Pascal voelde zich hier blijkbaar wreed goed! Hij reed ons mooi uit het wiel. Ik deed dit bewust op mijn eigen tempo want er volgden tenslotte nog ongeveer een 60 tal kilometer...

Vanaf hier ging het dan echt wel goed en genoten we van het mooi parcours. Ik had wel wreed veel déjà vu's... Blijkbaar veel stukken van de toer van Wevelgem en stukken van Menen... Nu ja, het is een mooie streek, dus dat gaf niet zo veel...

Na een twintigtal kilometer kwamen we aan de eerste bevoorrading... Ze was welgekomen! Ik kon wel wat versterking voor de innerlijke mens gebruiken... Na de eerste bevoorrading kregen we nogal wat mooie stukken voor de wielen geschoven... Lauweberg, Kobbe, Bramier, Herthoek,... Na Triloy kwamen we aan de tweede bevoorrading... Dit al na 13 km na de vorige... Wel een beetje vlug, maar dat had alles te maken met de extra lus die we van hieruit konden kiezen. De bevoorrading stond op de basislus en je kon hier een extra lus van 25 km bijnemen. Wij kozen na een wat praten, eten en drinken voor deze extra lus. Het was die van Moeskroen en die beloofde mooi te worden. We gingen eerst en vooral, via Potijzer en Papeye richting Aalbeke. Daarna Zevenkoten, Pannenbakkerij, Schreiboom, Kalvarie,... Amaai, het was soms puffen.

Hier en daar kwamen we een bordje tegen met "5 km korter", maar dat namen we dus nie... We kozen voor de langste afstand tot nu toe... Hier gingen de hoogtemeters echt de hoogte in... Hier en daar een fameus kuitenbijterke, maar ondertussen kwam ook de zon even piepen... Eindelijk! Mooi weer en zalig om te biken!

Geleidelijk aan begon ik de benen te voelen en ik was dan ook blij dat we aan de volgende bevoorrading kwamen... Eindelijk weer effen stoppen... Daar kwamen we dan Katrien20 tegen. Ook Bram, een ex-collega was van de partij en zag er toch nog heel wat beter uit dan vorige week in Anzegem...
Na deze laatste bevoorrading hadden we nog ofwel een 24 ofwel een 16 tal kilometer te doen... We zouden wel zien, ik zou hoogst waarschijnlijk voor de 16 kiezen, 72 in totaal dus... Het zou al heel wat meer zijn dan de geplande 50 km...

Geleidelijk aan voelden de benen zwaarder en zwaarder aan... Rudy en Pascal wachtten nu en dan eens op mij door te temporiseren en daar moet ik hen wel dankbaar voor zijn! Zoals Rudy zei, samen uit en samen thuis... We kozen dan ook alle drie om de lus van Frankrijk niet meer te nemen...

Toen we terug waren in Rekkem, na een douche met sijpelend water, genoten we op de terras nog van het mooie weer en een koele leffe... Daarna naar huis om wat in den hof te gaan werken...

door Nick

0 reacties: