zaterdag 23 september 2006

17.09.2006 : TT Bomal

Echt wel toeval deze week dat er in Bomal een toertocht georganiseerd werd. Ons weekendje in de Ardennen zou er toch eentje worden met een TT, tegen alle verwachtingen in.
Je kan langs dees kanten wel altijd een "bloso"route doen, maar dan zie je toch die echte bosstukken niet zo heel veel. Dit werd dus een echte uitdaging!

's Morgens om 7u40 vertrokken uit Biron om rond 8u te kunnen starten in Bomal. Ik zou vol goede moed starten voor de 50 km... Een toertocht op mijn eentje, dat was weeral een tijdje geleden... Ik zag het echter heel goed zitten, alleen al de streek deed mij watertanden!

Na nog geen anderhalve kilometer kregen we al een mooie beklimming voorgeschoteld! Haarspeldbochten in een bos en het waren er een hoopje... Ik kreeg er al onmiddellijk goed warm van... Het beloofde voor de rest van de dag.De singletracks, mooie uitzichten, veldwegels,... volgden elkaar in een snel tempo op. Na een goede 6 km stopte ik efkes om mijn bandenspanning iets harder te zetten, want in de afdaling had ik nogal veel het gevoel dat mijn banden ietske te slap stonden. Ondertussen werd ik dan weer bijgehaald door een club die ik eerder voorbijgestoken was... Onder de mensen die mij dubbelden veel vriendelijke bikers die bijna allemaal vroegen of alles in orde was...

Na weer wat mooi klimwerk en mooie, redelijk technische afdalingen met grote keien en dergelijke meer, kwamen we aan de eerste bevoorrading. Uitgebreid, met sportdrank, water, limo, koekjes, peperkoek, banaan,... en vriendelijke bediening. Blijkbaar hadden de scholieren er zin in. De opbrengst ging naar de skireis van de leerlingen van het 4 de jaar of zo... Leuk in plaats van een traditionele fuif of zo..Na een 13 tal kilometer was deze eerste tussenstop wel welgekomen.

Daarna ging het dezelfde weg op, veel beklimmingen, veel bos, schitterend gewoon! Alleen op baan in deze schitterende streek en het heeft geen twee seconden verveeld...Aan de splitsing voor 50 en 38 km heb ik toch effen getwijfeld, maar ik besloot wijselijk om de 38 te nemen. Na de splitsing kwam er een fameuze klim op een singletrack om u tegen te zeggen. Daarna een schitterende strook door de bossen die echt wel zeer dicht begroeid waren! De geur was schitterend, net zoals de stiltes in het bos.

Na de tweede bevoorrading was het dan effen klimmen via de weg om over te gaan in een gravé strook die bijna niet te doen was. Volgens Gizmo was dat een strookje van maar liefst 30% stijgingspercentage... Hier moesten er veel afstappen, het achterwiel weigerde soms dienst in de diepe gravé!

Daarna bleef het genieten tot aan den arrivée, waar ik echt versteld stond van de drukte en de wagens! Gelukkig was ik zo vroeg gestart en was er nog niemand aan de afspuitstand... Vlug den bike afgespoten en dan weer naar Biron. Onderweg wel nog effen gevloekt op wat wielertoeristen die weigerden om langs de kanten te gaan op de openbare weg. Ze bleven maar met een drietal naast elkaar rijden en blokkeerden zo het verkeer...
Eenmaal terug in ons huisje dan een douche genomen en begonnen met het eten klaar te maken voor onze dochter...

auteur : Nick

0 reacties: